Bedrijfsprocessen
Inkoop
Het inkoopproces is in te delen in twee verschillende onderdelen, er is onderscheidt in de inkoop van materialen en de inkoop van onderaannemers.
Er wordt tegen een zo laag mogelijke prijs materialen ingekocht, deze materialen moeten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Er wordt gebruik gemaakt van een vaste leverancier waardoor er goede afspraken zijn over de prijs, kwaliteit en levertijd van de materialen.
De impuls om een nieuwe bestelling van materialen te plaatsen ontstaat wanneer de voorraad onder een bepaald punt komt. Er is een digitaal voorraadbeheersysteem waarin wordt bijgehouden hoeveel eruit gaat en hoeveel erin komt. Er wordt wekelijks gekeken in dit voorraadsysteem of er nieuwe materialen besteld moeten worden. Wanneer dit nodig is wordt er bij de vaste leverancier een bestelling geplaatst, na de levering van dit materiaal wordt de factuur geleverd. De betalingsgegevens zijn al bekend, dus de betaling kan direct plaatsvinden.

De inkoop van onderaannemers gaat via de app. Er wordt een klus op de app gezet en onderaannemers kunnen hier op bieden. Zo wordt ervoor gezorgd dat de prijs zo laag mogelijk is. De onderaannemers worden bij het aanmaken van een account voor de app gecontroleerd op de kwaliteit die zij leveren. De agenda’s van de klant en de onderaannemer worden gekoppeld, zodat de klussen plaatsvinden op momenten die voor beide partijen het beste uitkomt. Door middel van de agenda kan er rekening gehouden worden met de andere klussen die gepland staan, zo dat er zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden.
De impuls om onderaannemers in te kopen ontstaat wanneer een klant een klus wil laten uitvoeren die Jan de Klusjesman niet volledig zelfstandig kan/wil voeren. Jan de Klusjesman kan een onderaannemer aannemen omdat die het goedkoper kan doen dan Jan de Klusjesman zelf, omdat het iets is wat het personeel niet kan of omdat er niet genoeg personeel (beschikbaar) is om de klus uit te voeren. Wanneer er een onderaannemer nodig is voor een klus, wordt deze klus in de app gezet. De onderaannemers kunnen bieden op de klus, vervolgens zal er een aanbieder gekozen worden. De keus voor een onderaannemer hangt af van de prijs die onderaannemer vraagt, kwaliteit speelt hierbij geen rol omdat de onderaannemers pas een account aan kunnen maken wanneer hun kwaliteit gecontroleerd is. Er kunnen alleen maar onderaannemers bieden die voldoende kwaliteit leveren. De klus zal uitgevoerd worden door de onderaannemer, daarna zal Jan de Klusjesman de facturen ontvangen. Vervolgens zal de betaling plaatsvinden. De betalingsgegevens van onderaannemer zijn al bekend doordat de onderaannemers een account aan hebben gemaakt.

Verkoop
Doordat Jan de Klusjesman al 25 jaar een goede kwaliteit tegen een lage prijs levert, heeft hij een vaste klantenkring en een goede naamsbekendheid in de regio. Omdat het belangrijk is om mee te gaan met de tijd maakt Jan de Klusjesman gebruik van social media en een website. Door de ontwikkeling van de nieuwe app onderscheidt Jan de Klusjesman zich van de concurrenten en dit trekt nieuwe klanten aan.
De eerste stap in het verkoopproces is de ontvangst van een offerteaanvraag. De klant vraagt deze offerte aan via de app. Na de offerte aanvraag zal beslist worden of de klus wordt aangenomen. Dit hangt af van wie de offerte aanvraagt en wat er aangevraagd wordt. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een bestaande klant waar slechte ervaringen mee zijn, kan er gekozen worden om de klus niet uit te voeren. Er zal ook gekeken worden naar wat de klant aanvraagt, dus welke werkzaamheden er uitgevoerd zullen moeten worden. Het kan zijn dat de klant een offerte aanvraagt voor een klus die Jan de Klusjesman niet kan uitvoeren. Dit kan omdat er niet op dat moment niet voldoende personeel beschikbaar is vanwege andere klussen, of dat de klus niet valt onder de werkzaamheden die de personeelsleden kunnen uitvoeren.
Wanneer er besloten wordt om de klus wel uit te willen voeren, wordt er een offerte voor de klant opgesteld. Hierbij wordt direct gekeken naar eventuele onderaannemers. De prijs van de onderaannemers zal meegenomen worden in de offerte. Wanneer de klant de offerte accepteert zal Jan de Klusjesman de klus gaan uitvoeren. Dit is het productieproces, dit wordt onderstaand uitgebreid beschreven.
Wanneer de klus afgerond is wordt de factuur verzonden, vervolgens zal het factuurbedrag geïncasseerd worden. Wanneer een bedrag ontvangen is, zal de verwerkt worden in de app zodat de klant kan zien dat Jan de Klusjesman het factuurbedrag ontvangen heeft.
De betalingstermijn is 45 dagen. De klant wordt aan deze betalingstermijn herinnert door meldingen die de app geeft. Wanneer de betalingstermijn overschreden wordt, wordt de betaling verder afgehandeld door een incassobureau.

Productie
Wanneer een klus is aangenomen, wordt deze ingepland. Hierbij wordt rekening gehouden met de wensen en voorkeuren van de klant, naar eventuele samenwerking met onderaannemers en de duur van de klus. Er wordt ook ingepland of en welk eigen personeel de klus uitvoert.
Wanneer de klus is ingepland, wordt deze op het geplande moment uitgevoerd. Hierbij zullen alle werkzaamheden gedaan worden die nodig zijn om de klus te voltooien. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door de eigen medewerkers en/of onderaannemers.
De kwaliteitscontrole vindt plaats wanneer de klus voltooid is. Er zijn een beperkt aantal personeelsleden die de bevoegdheid hebben om de kwaliteitscontrole uit te voeren.
Na de kwaliteitscontrole wordt de klus afgerond. Alles wat niet klopte bij de kwaliteitscontrole wordt aangepast, en de kluslocatie wordt netjes achtergelaten.
De laatste stap in het proces is de oplevering van de klus aan de klant.

Maak jouw eigen website met JouwWeb